Co kryje się za kropką Garmina – cz. 9 – drop miednicy

Link do części 8

English version

Drop miednicy to zjawisko, w którym podczas fazy podporu miednica opada po stronie nogi wymachowej. Oznacza to utratę stabilności bocznej w płaszczyźnie czołowej. Czujnik ruchu rejestruje to jako obrót miednicy. Na wykresie widać markery początku i końca fazy kontaktu z podłożem (GCT): ICL–LCL dla lewej nogi i ICR–LCR dla prawej. Analiza obejmuje właśnie te przedziały czasowe. Zielona linia pokazuje przebieg kąta pochylenia miednicy w stopniach. Podczas lądowania na lewej nodze miednica obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara (linia nad osią), a przy lądowaniu na prawej — w przeciwnym kierunku (linia pod osią). Różnica między wartością kąta w momencie kontaktu (IC) a maksymalnym dropem wynosi: DROP L = 4.9° i DROP R = 3.5°. Maksymalne wartości występują w około 91.7 ms od początku kontaktu. Przedziały te oznaczono na wykresie jako DT (Drop Time).

Dynamika wejścia w drop (DR▼ – Drop Rate ze strzałką w dół).
Drop Rate oznacza prędkość kątową miednicy, wyrażoną w stopniach na sekundę. Pokazuje, jak szybko zmienia się kąt pochylenia miednicy w fazie podporu oraz moment osiągnięcia maksimum. Maksymalna dynamika wejścia w drop to różnica pomiędzy wartością DR w momencie kontaktu (IC) a wartością szczytową DRmax. Dla lewej nogi: DR▼ L = 83.8°/s , dla prawej: DR▼ R = 45.4°/s. Maksimum tej dynamiki pojawia się w 50.0 ms dla lewej nogi i 58.3 ms dla prawej. Przedziały te oznaczono na wykresie jako DR▼T (Drop Rate Time ze strzałką w dół).

Dynamika wyjścia z dropu (DR▲ – Drop Rate ze strzałką w górę).
Pomiar prędkości kątowej wyjścia z dropu odbywa się w ten sam sposób jak przy wejściu. Maksymalna wartość dla lewej nogi wynosi: DR▲ L = 150.8°/s, dla prawej: DR▲ R = 116.4°/s. Moment jej wystąpienia liczony jest od chwili, gdy miednica zmienia kierunek obrotu — czyli od szczytu zielonej krzywej. Występuje on w 66.7 ms dla lewej nogi i 58.3 ms dla prawej. Przedziały te oznaczono na wykresie jako DR▲T (Drop Rate Time ze strzałką w górę).

Omawiane przebiegi można zobaczyć w panelu roboczym. Panel pokazuje zielony wskaźnik obrazujący ciągły ruch przechylania się miednicy w obu kierunkach podczas biegu. Pod wykresem znajduje się licznik roll, wyskalowany w stopniach. Pokazuje on aktualny kąt pochylenia miednicy oraz wstępny przechył w fazie lotu, tuż przed lądowaniem. Dane te pozwalają obserwować dynamikę ruchu w czasie rzeczywistym i mają potencjał diagnostyczny.

Warstwa biomechaniczna.
Drop miednicy i jego dynamika wejścia oznaczają częściową utratę energii sprężystej. Objawia się to deformacją i chwilową destabilizacją fazy podporu podczas hamowania i ładowania tkanek. Zjawiska te są nieuniknione, ale można je ograniczać, zmniejszając tempo wejścia w drop.

Na wykresie moment największego tempa przechyłu miednicy (DR▼T) pokrywa się z czasem dynamiki hamowania (BRT – Braking Time) widocznym na żółtej linii prędkości poziomej miednicy, opisanej w 6 części. Ta zbieżność (BRT = DR▼T) wskazuje, że utrata stabilności bocznej jest powiązana z hamowaniem w płaszczyźnie strzałkowej. Skrócenie czasu DR▼T może więc jednocześnie ograniczyć dynamikę wyjścia (DR▲T).

Co ciekawe, dynamika wyjścia z dropu jest większa niż jego wejścia — oznacza to, że układ kompensuje wcześniejszą utratę stabilności, co może osłabiać fazę odbicia. Ocena ilościowa dropu i jego dynamiki wymaga porównania z danymi z innych biegów i zawodników. Zjawisko to nadal wymaga dalszych badań i pomiarów.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com